Het midden- en kleinbedrijf heeft een belangrijke rol in het herstel van de Nederlandse economie. Dat zegt ING-topman Jan Hommen.
“De export houdt Nederland op de been en draagt bij aan economisch herstel. Natuurlijk, de woningmarkt is de sleutel, maar als het mkb meer banen creëert, worden er ook meer huizen gekocht”, zegt Hommen tegenover NU.nl.
De bestuursvoorzitter van ING was dinsdag aanwezig bij de lancering van het Oranje Handelsmissiefonds. Dat is een initiatief van MKB-Nederland, KLM en ING, ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
De lancering vond dinsdag plaats op Schiphol, de plek waar veel handelsmissies beginnen. Hommen, Camiel Eurlings (president-directeur KLM), Michaël van Stralen (waarnemend voorzitter MKB-Nederland) en Simon Smits (directeur-generaal Buitenlandse Economische Betrekkingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken) gaven het startsein voor het fonds.
Internationaal actieve mkb’ers
Uit een enquête, uitgevoerd door het ING Economisch Bureau onder vierhonderd ondernemers, blijkt dat internationaal actieve mkb’ers beter presteren dan hun collega’s die zich puur op de Nederlandse markt richten. Deze groep is ook positiever over exportgroei. Ze hebben behoefte aan steun van de overheid, waarbij match-making met zakelijke partners de belangrijkste vorm is.
KLM verzorgt de vliegtickets voor de uitgekozen bedrijven en benadrukt ook haar netwerk te zullen inzetten voor de ondernemers. "KLM kan meer dan alleen de vluchten voor het mkb aanbieden. Wij stellen ook onze kennis van markten en onze eigen lokale contacten tot beschikking", zegt KLM-topman Camiel Eurlings.
Export groeimotor
Export is de belangrijkste groeimotor van de Nederlandse economie. Iedere euro export levert 66 cent op voor de Nederlandse economie, verdeeld over zowel de exporteurs zelf als aan de aan hen toeleverende bedrijven. Het Nederlandse mkb is verantwoordelijk voor bijna twee derde van de Nederlandse export, terwijl dit in de ons omliggende landen ongeveer een derde is.
Het Oranje Handelsmissiefonds wil vijf jaar lang jaarlijks tien middelgrote bedrijven helpen met het opzetten van een internationaal netwerk. Geselecteerde bedrijven kunnen bijvoorbeeld mee op handelsmissies of krijgen een stand op een grote internationale beurs. Ook krijgen ze begeleiding bij het opzetten van een exportorganisatie.
Lees meer luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl